Vastgoedinformatie

Vastgoedinformatie aanvragen

Opgelet! Op 15 januari maakte Rumst de overstap naar het Vastgoedinformatieplatform (VIP). 

Wanneer je een perceel grond of een gebouw wil verkopen, moet je een aantal verplichtingen naleven. Zo ben je als verkoper verplicht om heel wat vastgoedinformatie te verschaffen aan de (kandidaat) koper. Deze verplichting geldt zowel voor particulieren als voor notarissen of vastgoedmakelaars. Deze informatie is dus van belang voor het verlijden van aktes en de informatieplicht met betrekking tot publiciteit. Overeenkomstig artikel 6.2.2, 4° van de VCRO wordt de schending van de informatieplicht, zoals vermeld in de artikels 5.2.1 tot en met 5.2.6 van de VCRO een stedenbouwkundige inbreuk genoemd.

Je kan vastgoedinformatie aanvragen als één geheel, namelijk een uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister, alsook bijkomende informatie waarover de gemeente beschikt betreffende milieu en natuur, huisvesting, erfdienstbaarheden,… wat wordt samengevat in de stedenbouwkundige inlichtingen. 

Opgelet: Het is niet omdat er in de bezorgde vastgoedinformatie geen overtredingen worden meegedeeld, dat er geen zijn. Deze niet-gekende, maar toch bestaande, inbreuken zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Vastgoedinformatie is een momentopname, is louter informatief en heeft dus niet dezelfde (juridische) waarde als een omgevingsvergunning of een stedenbouwkundig attest. Het kan niet leiden tot een vrijstelling van een vergunningsaanvraag.

Hoe aanvragen

Vastgoedinformatie aanvragen


Kostprijs

Vastgoedinformatie (stedenbouwkundige inlichtingen): 100 euro per kadastraal perceel

Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

  • De percelen aangrenzend zijn
  • De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
  • Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)

Naast deze retributie moet je ook een Vlaamse platformretributie betalen. De platformretributie bedraagt € 44,165 incl. BTW (€ 36,50 excl. BTW) en wordt per capakey/perceel berekend ongeacht de berekeningswijze die het lokaal bestuur kiest. Er wordt een plafonnering van 10 maal de platformretributie voorzien indien alle CaPaKeys in de aanvraag zich binnen dezelfde opdracht situeren (en dus in huidige eigendom zijn van eenzelfde eigenaar).

De betaling dient online te gebeuren bij de aanvraag.

Meer info vind je op deze pagina .

Naar top