Maatregelen HoReCazaken

Horecazaken openden hun deuren op 8 juni. In deze gids van de FOD Economie vind je alle raadgevingen voor een veilige heropstart van de horecazaken.
Hou het veilig voor jezelf, je personeel en je klanten en voer deze richtlijnen uit, in je eigen zaak. 


Algemene Richtlijnen

  1. Respecteer zowel binnen als buiten de tafelafstanden van 1,5 meter. Werk waar mogelijk met vloermarkering (pijlen/stickers/…). Tafels kunnen ook worden gescheiden door plexiglazen wand of gelijkwaardig alternatief, met een minimale hoogte van 1,8 meter.
  2. Het gezelschap wordt aan tafel beperkt tot strikt maximum 4 personen of tot een gezelschap dat bestaat uit leden van hetzelfde huishouden. De personen aan tafel behoren tot de bubbel van het gezin en/of hun 5 vaste contacten.
  3. Zorg voor maximale hygiëne in de zaak voor je klanten en je personeel. Stel handgel ter beschikking aan de in- en uitgang en waar nodig in je zaak.
  4. Het dragen van een mondmasker voor je personeel is verplicht. Ook klanten moeten een mondmasker dragen in je zaak, behalve wanneer ze aan hun tafel zitten. Bij het binnen- en buitengaan of bij een bezoek aan het toilet is een mondmasker verplicht.
  5. Herinner je klanten eraan dat ze alleen zittend mogen consumeren. Er is geen bediening aan de bar. of toog
  6. Respecteer het opgelegde sluitingsuur. Elke horecazaak sluit de deuren om 23 uur. In de provincie Antwerpen geldt immers een avondklok van 23.30 tot 6 uur.
  7. Stimuleer zoveel mogelijk het betalen met bankkaart of contactloos betalen om cash geld te vermijden.
  8. Individuele registratie van de contactgegevens van elke bezoeker is verplicht. Om contactonderzoek mogelijk te maken moeten volgende gegevens gedurende vier weken worden bijgehouden: naam, contactgegevens, tafelnummer en het uur van aankomst en vertrek. De horeca-ondernemers mogen deze gegevens enkel gebruiken voor de doeleinden zoals vermeld in de politieverordening van de gouverneur en moeten ze op een veilige, beschermde manier bewaren. De verkregen gegevens moeten na vier weken vernietigd worden.
  9. Afficheer de algemene richtlijnen voor je klanten.
  10. Terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig de gemeentelijke voorschriften en met respect voor dezelfde regels als binnen.
  11. Er mogen geen extra’s georganiseerd worden, in de zin van optredens, het plaatsen van een springkasteel voor kinderen e.d. .
  12. Feestzalen sluiten, uitgezonderd voor uitvaartceremonies.

In het sectorprotocol werd een decibelbeperking voor de geluidsversterking van maximum 80 dB opgenomen.
Niet-naleving
 van de maatregelen resulteert in hoge boetes en mogelijk zelfs sluiting.


Voor meer specifieke informatie over het heropenen van je HoReCa zaak verwijzen we graag door naar je sectororganisatie HoReCa Vlaanderen en de website van FOD Economie.

HoReCa Vlaanderen stelde verder ook sectorfiches op. Die kan je hier downloaden voor drinkgelegenheden en eetgelegenheden.


Steunmaatregelen voor de HoReCa

Onverminderd bovenstaande afsprakenkader, zijn de bijzondere omstandigheden waarin de horeca zich bevindt, het gemeentebestuur niet ontgaan. Het lokaal bestuur wil de HoReCa zoveel mogelijk ondersteunen.

  • Lokale horeca heeft de mogelijkheid om hun terrassen uit te breiden op voorwaarde dat een doorgang voorzien wordt van 1,5 m voor voetgangers en rolstoelgebruikers. Er wordt materiaal ter beschikking gesteld via de uitleendienst van de gemeente.
  • De horecabon: er wordt een horecabon aangeboden aan de zorgverstrekkers in de gemeente. Deze bon zal exclusief te gebruiken zijn bij de lokale horecazaken. Deze bon kan ook door particulieren of bedrijven worden aangekocht om te schenken. Als je je hiervoor nog niet aangemeld hebt, schrijf je dan zeker snel in.
  • Het lokaal bestuur zal mee de acties van ondernemers in de kijker zetten. Heb je een warm initiatief of iets anders dat je graag in de kijker zet? Meld ze ons via lokale.economie@rumst.be.
  • Er wordt budget vrijgemaakt voor begeleiding van ondernemers die in financiële problemen zijn geraakt door de crisis. Dit traject loopt in samenwerking met UNIZO. Neem hiervoor contact op met de dienst lokale economie.

Naast de samenwerking met UNIZO hebben we ook je mening en input nodig om de noden te kennen die bij onze ondernemers leven. Concreet zijn we op zoek naar ambassadeurs uit de lokale ondernemers om mee te werken aan een lokaal relanceplan. Heb je interesse om samen met het lokaal bestuur en UNIZO te werken aan een relanceplan voor onze lokale economie, stuur dan een mail naar lokale.economie@rumst.be.
We noteren graag je contactgegevens en nemen terug contact met je op!


We beseffen dat de eerstgenoemde afspraken niet altijd een evidentie zijn. Maar in het kader van jouw veiligheid en die van je klanten, dringt het gemeentebestuur er op aan om de vastgestelde maatregelen mee te handhaven. Ervaar je ter zake problemen, aarzel dan niet om onmiddellijk de politie te contacteren. Zij zullen sowieso extra aandacht schenken aan de te nemen maatregelen.

Daarnaast zijn we er van overtuigd dat de steunmaatregelen dan weer dat steuntje extra kunnen betekenen. Voor meer informatie hieromtrent, kan je terecht bij de dienst Lokale economie, 03 880 00 60, lokale.economie@rumst.be .

Meer informatie over de maatregelen: www.rumst.be/coronavirus .

Deel deze pagina

Openingsuren & contact

Lokale economie

adres
Koningin Astridplein 122840 Rumst
e-mail