Leegstand van woningen

Aanvraag schrapping leegstandsregister

Aanvraag vrijstelling leegstandsregister

Beroep tegen inventarisatie in leegstand 

Wat is een leegstaande woning of gebouw?

Een woning of gebouw wordt als leegstaand beschouwd als het minstens 12 maanden niet gebruikt wordt zoals het hoort volgens de vergunning of melding.
Voorbeeld: een huis dat bedoeld is om in te wonen, maar al een jaar leegstaat, wordt als leegstaand beschouwd.

Als er geen vergunning of melding is, kijkt de gemeente naar hoe het gebouw vroeger gebruikt werd. Dat gebeurt op basis van documenten zoals aangiften of aktes.

Wat zijn de gevolgen?

Als jouw woning of gebouw 12 maanden leegstaat, komt het op het leegstandsregister van de gemeente. Vanaf dan moet je een belasting betalen. Zolang het gebouw op dat register blijft staan, moet je elk jaar opnieuw belasting betalen. De termijn begint telkens opnieuw te lopen na 12 maanden.

Hoeveel belasting moet je betalen?

De belasting stijgt elk jaar dat het gebouw leeg blijft. De bedragen zijn:

  • Na 1 jaar: 1.500 euro
  • Na 2 jaar: 3.000 euro
  • Na 3 jaar: 4.500 euro
  • Na 4 jaar en langer: 6.000 euro

Deze bedragen kunnen elk jaar aangepast worden aan de index.

Wat als je een leegstaand gebouw koopt?

Als je een woning of gebouw koopt dat op het leegstandsregister staat, moet de verkoper dit melden aan de gemeente. Dat gebeurt via een aangetekende brief of mail naar wonen@rumst.be met een kopie van de notariĆ«le akte, binnen 2 maanden na de verkoop. Als dat niet gebeurt, blijft de verkoper verantwoordelijk voor de eerstvolgende belasting.
Goed om te weten: als jij de nieuwe eigenaar bent, begint de termijn opnieuw te tellen vanaf de datum van de overdracht.

Kan je een vrijstelling krijgen?

Ja, je kan een vrijstelling van de belasting aanvragen. Dat doe je via het online formulier bovenaan deze pagina. Doe dit binnen de 30 dagen na de melding van opname in het register.

Wanneer wordt een woning geschrapt uit het leegstandsregister?

Een woning of gebouw wordt geschrapt als je kan bewijzen dat het minstens 6 maanden na elkaar gebruikt wordt zoals het hoort (bijvoorbeeld: het gebouw is bewoond). De gemeente controleert dit via het bevolkingsregister of eventueel met een plaatsbezoek. Doe je aanvraag tot schrapping via het online formulier bovenaan deze pagina.
Voorbeeld: vanaf het moment dat je opnieuw in je woning woont en dat minstens 6 maanden aan een stuk, kan je vragen om de woning te laten schrappen uit het leegstandsregister.

Downloads

Naar top