Over dit project
Tot en met 13 december 2024 zal het kruispunt Molenstraat-Kerremansstraat afgesloten zijn door de werken. Intussen worden de rioleringswerken verdergezet richting de (oude) 's Herenbaan. Bekijk de timing en de gevolgen voor de mobiliteit op deze pagina.
Tot 6 december 2024 voert ook Fiberklaar werken uit in de Molenstraat. Daardoor kan er tijdelijk alternerend verkeer gelden in het deel Molenstraat tussen de Kerremansstraat en de 's Herenbaan. Fietsers worden mogelijk omgeleid langs de andere zijde van de rijbaan, afhankelijk van waar de werken op dat moment plaatsvinden. Dit wordt duidelijk gemaakt aan de hand van signalisatie. Deze werken vinden tegelijkertijd met de werken aan het kruispunt Molenstraat-Kerremansstraat plaats omdat de verkeersintensiteit in de Molenstraat op dit moment minder groot is.
Onderaan deze pagina kan je de presentatie downloaden van de infosessie op 12 augustus 2024. Je vindt er ook de plannen voor de wegenis van de Kerremansstraat.
Wat ging er aan vooraf
In 2013 zijn de voorbereidingen gestart voor de heraanleg van de Kerremansstraat. Redenen:
- Verkeersveiligheid
- Veilig afgescheiden fietspad aanleggen
- Snelheid beperken
- Waterhuishouding
- Gescheiden riolering
- Wateroverlast aanpakken door Molenbeek te verleggen
- Verouderde nutsvoorzieningen vernieuwen
Hier willen we naartoe
Rioleringswerken
Om de wateroverlast in de Kerremansstraat en de Molenstraat in te perken wordt het rioleringsstelsel aangepakt.
- Er komt een gescheiden riolering voor afvalwater en regenwater.
- Verder wordt er een waterbuffer voor het hemelwater voorzien. Deze buffer krijgt een ecologische en landschapsinrichting, een goede stimulator voor biodiversiteit.
- De Molenbeek wordt verlegd.
Wegeniswerken
Het lokaal bestuur investeert in een mooie, verkeersveilige en comfortabele heraanleg van de straat waarin de fietsveiligheid en snelheidsremmende maatregelen heel belangrijk zijn.
Wat wordt er voorzien:
- Een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad met schrikstrook langs de opritten
- Een groenstrook (haag) tussen fietspad en rijbaan
- Snelheidsflankerende maatregelen (poorteffecten)
- Energiezuinige LED-verlichting
- Openbare parkeerplaatsen
Tijdslijn
- In 2013 gestart met de voorbereidingen.
- In 2014-2016 werd eerste ontwerp afgestemd met nutsmaatschappijen, gemeenteraad, bewonersvergaderingen, bovenlokale overheden, …
- In 2017 werd aanbesteding niet gegund, wegens overdreven prijzen.
- In 2018 kregen we groen licht voor subsidiëring van het project.
- In 2019 werd beslist om alsnog grondinnemingen te doen, om tegemoet te komen aan de wensen van de bewoners.
- Begin 2023 werd de omgevingsvergunning voor het uitvoeren van de wegeniswerken verkregen.
- In de loop van 2023 werd de laatste hand gelegd aan de grondverwervingen.
- In 2024 wordt alles voorbereid met het oog op de start van de werken. De aannemer is gekend, er zal een infomoment voor de bewoners georganiseerd worden.
- Augustus 2024 - juni 2025: uitvoering van de werken.
- Maandag 19 augustus 2024: start van de nutswerken. Van 19 tot en met 30 augustus zullen de nutsbedrijven ook nieuwe leidingen moeten aanleggen op het kruispunt met de Molenstraat.
- September en oktober 2024 (uitgezonderd 25/9-4/10): eenrichtingsverkeer van het kruispunt met de Molenstraat tot aan de 's Herenbaan. Verkeer dat van de Molenstraat richting de Bosstraat rijdt, kan de Kerremansstraat gebruiken. Eind oktober wordt het eenrichtingsverkeer opgeheven.
- Vanaf 25 september tot en met 4 oktober 2024: werken op het kruispunt Molenstraat - Kerremansstraat. Voor de huidige werken in de Kerremansstraat moest er nog een extra doorsteek gemaakt worden ter hoogte van de Molenstraat. De doorsteek is nodig voor nutsleidingen.
- Tot de herfstvakantie: werken aan de nutsleidingen en aan het tracé van de Molenbeek. Je kan vanuit de Molenstraat de Kerremansstraat inrijden. Je kan de Oude 's Herenbaan inrijden langs de Kerremansstraat. Fietsers kunnen in de Kerremansstraat in twee richtingen rijden.
- 22 en 23 oktober 2024: het wegdek in de Kerremansstraat wordt afgeschraapt.
- Vanaf 28 oktober 2024: de rioleringswerken in de Kerremansstraat starten ter hoogte van het nieuwe bufferbekken en worden richting Molenstraat verdergezet.
- Vanaf 4 november tot en met 13 december 2024: op 4 november bereiken de rioleringswerken het kruispunt Kerremansstraat-Molenstraat. Gedurende ongeveer anderhalve week vinden op dit kruispunt rioleringswerken plaats. Wanneer de rioleringswerken op het kruispunt afgelopen zijn, voert Pidpa er aansluitend grote herstellingswerken uit aan het drinkwaternet. Van 4 november tot en met 6 december is het kruispunt onderbroken. Tegelijkertijd voert de aannemer rioleringswerken uit in het deel van de Kerremansstraat tussen het bufferbekken en de oude ’s Herenbaan, en in de zijbanen van de Kerremansstraat.
- November - 6 december 2024: Fiberklaar voert werken uit in de Molenstraat. Daardoor is het mogelijk dat er tijdelijk alternerend verkeer geldt in de Molenstraat. Fietsers worden mogelijk omgeleid langs de andere zijde van de rijbaan, afhankelijk van waar de werken op dat moment plaatsvinden. Dit wordt duidelijk gemaakt aan de hand van signalisatie.
- Op 13 december 2024 wordt het kruispunt Kerremansstraat-Molenstraat terug opengesteld. De rioleringswerken in de Kerremansstraat worden intussen voortgezet.
- In januari 2025 vinden er beschoeiingswerken plaats aan de Molenbeek.
- Rond eind januari 2025: einde rioleringswerken. De timing is uiteraard sterk afhankelijk van de weersomstandigheden.
Welke gevolgen zijn er?
- 22 en 23 oktober 2024: tijdens de werken aan het wegdek is er geen doorgaand verkeer mogelijk in de Kerremansstraat, maar wel plaatselijk verkeer voor de bewoners (in beide rijrichtingen). Mogelijk is er tijdelijk hinder bij het bereiken van de woning.
- Vanaf 28 oktober tot eind januari 2025: rioleringswerken.
- Plaatselijk verkeer: tijdens de rioleringswerken wordt ervoor gezorgd dat de woningen in de Kerremansstraat en de zijbanen zo goed mogelijk bereikbaar blijven. Wanneer dit niet het geval is, wordt dit aangegeven door de aannemer.
- Doorgaand verkeer: dit verkeer kan tijdens de rioleringswerken niet meer langs de Kerremansstraat rijden en volgt een omleiding. Fietsers kunnen langs de (oude) ’s Herenbaan rijden, of voetweg nr. 50 volgen via Carrefour, tennisclub Klinkaert en zo naar de (oude) ’s Herenbaan. Surf naar openstreetmap.org en typ “voetweg 50 Reet” in.
- Specifiek vanaf 4 november tot en met 13 december 2024:
- Het kruispunt Kerremansstraat-Molenstraat is afgesloten voor alle verkeer. Fietsers volgen een omleiding. De omleidingen voor het doorgaand gemotoriseerd verkeer lopen via de ’s Herenbaan-Predikherenhoevestraat-Pierstraat-Eikenstraat en via Terhagen. Daarnaast worden de Clemenshoek en de Quinten Matsijslaan tijdelijk opengesteld voor het lokaal verkeer, om de impact van het afgesloten kruispunt op de mobiliteit te spreiden. Fietsers kunnen één van de volgende omleidingen volgen, afhankelijk van hun startpunt en bestemming:
- rotonde Molenstraat-Clemenshoek-Schensbossen-buurtweg 26-Beukendreef-Molenstraat of via Molenstraat-Quinten Matsijslaan-(doorsteek) Pieter Pauwel Rubenslaan-Jan Van Eycklei-Molenstraat
- voetweg nr. 50 via Carrefour, tennisclub Klinkaert en zo naar de (oude) ’s Herenbaan
- Molenstraat - (oude) 's Herenbaan - Nachtegaalstraat
- De woningen in de Kerremansstraat zijn via de zijde van de Nachtegaalstraat en de (oude) ‘s Herenbaan bereikbaar voor plaatselijk verkeer, rekening houdende met de rioleringswerken.
- Het kruispunt Kerremansstraat-Molenstraat is afgesloten voor alle verkeer. Fietsers volgen een omleiding. De omleidingen voor het doorgaand gemotoriseerd verkeer lopen via de ’s Herenbaan-Predikherenhoevestraat-Pierstraat-Eikenstraat en via Terhagen. Daarnaast worden de Clemenshoek en de Quinten Matsijslaan tijdelijk opengesteld voor het lokaal verkeer, om de impact van het afgesloten kruispunt op de mobiliteit te spreiden. Fietsers kunnen één van de volgende omleidingen volgen, afhankelijk van hun startpunt en bestemming:
- November - 6 december 2024: Fiberklaar voert werken uit in de Molenstraat. Daardoor is het mogelijk dat er tijdelijk alternerend verkeer geldt in de Molenstraat. Fietsers worden mogelijk omgeleid langs de andere zijde van de rijbaan, afhankelijk van waar de werken op dat moment plaatsvinden. Dit wordt duidelijk gemaakt aan de hand van signalisatie.
- De haltes van De Lijn in de Kerremansstraat zullen tijdens de werken tijdelijk niet bediend worden. De Lijn volgt een omleiding, maar dit was de voorbije weken ook reeds het geval. Van 4 november tot en met 6 december 2024 zullen de haltes van De Lijn in de Molenstraat ook tijdelijk niet bediend worden. Je vindt de aangepaste dienstregeling via delijn.be en de app van De Lijn.
Waar wordt het afval verzameld?
Het afval van de bewoners van de Kerremansstraat kan op twee punten geplaatst worden:
- Ter hoogte van het kruispunt Kerremansstraat-Molenstraat
- Ter hoogte van het kruispunt Kerremansstraat-’s Herenbaan
De afvalinzamelpunten zullen duidelijk aangegeven worden.
Raming investeringskosten
Kostprijs: 2.266.000 euro (excl. BTW)
- Aandeel PIDPA/VMM: 1.525.000 euro
- Aandeel gemeente Rumst: 473.000 euro
- Aandeel gemeente Boom: 52.000 euro
- Aandeel Provincie Antwerpen: 216.000 euro
Het lokaal bestuur heeft groen licht gekregen voor een subsidiëring, hierdoor moet het grootste deel niet meer door de gemeentekas betaald worden.
Grote openbare werken vragen jaren van voorbereiding. Er worden plannen opgemaakt, bijgestuurd en goedgekeurd. Er worden subsidies aangevraagd en bekomen. Noodzakelijke grondverwervingen werken vaak vertragend. Een groot openbaar werk duurt gemiddeld 7 à 8 jaar van voorbereiding tot uitvoering.
Downloads
- Korte voorstelling kerremansstraat1,4 Mb pdf
- Plannen wegenis Kerremansstraat deel 12,5 Mb pdf
- Plannen wegenis Kerremansstraat deel 22,1 Mb pdf
- Plannen wegenis Kerremansstraat deel 32,7 Mb pdf