Heraanleg Kerremansstraat

Over dit project

Onderaan deze pagina kan je de presentatie downloaden van de infosessie op 12 augustus 2024. Je vindt er ook de plannen voor de wegenis van de Kerremansstraat.


Wat ging er aan vooraf

In 2013 zijn de voorbereidingen gestart voor de heraanleg van de Kerremansstraat. Redenen:

  • Verkeersveiligheid
    • Veilig afgescheiden fietspad aanleggen
    • Snelheid beperken
  • Waterhuishouding
    • Gescheiden riolering
    • Wateroverlast aanpakken door Molenbeek te verleggen
  • Verouderde nutsvoorzieningen vernieuwen

Hier willen we naartoe

Rioleringswerken

Om de wateroverlast in de Kerremansstraat en de Molenstraat in te perken wordt het rioleringsstelsel aangepakt.

  • Er komt een gescheiden riolering voor afvalwater en regenwater.
  • Verder wordt er een waterbuffer voor het hemelwater voorzien. Deze buffer krijgt een ecologische en landschapsinrichting, een goede stimulator voor biodiversiteit.
  • De Molenbeek wordt verlegd.

Wegeniswerken

Het lokaal bestuur investeert in een mooie, verkeersveilige en comfortabele heraanleg van de straat waarin de fietsveiligheid en snelheidsremmende maatregelen heel belangrijk zijn.
Wat wordt er voorzien:

  • Een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad met schrikstrook langs de opritten
  • Een groenstrook (haag) tussen fietspad en rijbaan
  • Snelheidsflankerende maatregelen (poorteffecten)
  • Energiezuinige LED-verlichting
  • Openbare parkeerplaatsen

Tijdslijn

  • In 2013 gestart met de voorbereidingen.
  • In 2014-2016 werd eerste ontwerp afgestemd met nutsmaatschappijen, gemeenteraad, bewonersvergaderingen, bovenlokale overheden, …
  • In 2017 werd aanbesteding niet gegund, wegens overdreven prijzen.
  • In 2018 kregen we groen licht voor subsidiëring van het project.
  • In 2019 werd beslist om alsnog grondinnemingen te doen, om tegemoet te komen aan de wensen van de bewoners.
  • Begin 2023 werd de omgevingsvergunning voor het uitvoeren van de wegeniswerken verkregen.
  • In de loop van 2023 werd de laatste hand gelegd aan de grondverwervingen.
  • In 2024 wordt alles voorbereid met het oog op de start van de werken. De aannemer is gekend, er zal een infomoment voor de bewoners georganiseerd worden.
  • Augustus 2024 - juni 2025: uitvoering van de werken.
  • Maandag 19 augustus 2024: start van de nutswerken. Van 19 tot en met 30 augustus zullen de nutsbedrijven ook nieuwe leidingen moeten aanleggen op het kruispunt met de Molenstraat. 
  • September en oktober 2024: eenrichtingsverkeer van het kruispunt met de Molenstraat tot aan de 's Herenbaan. Verkeer dat van de Molenstraat richting de Bosstraat rijdt, kan de Kerremansstraat gebruiken. Eind oktober wordt het eenrichtingsverkeer opgeheven. 
  • November 2024: start van de rioleringswerken. Een meer gedetailleerde timing hiervan volgt nog.

Welke gevolgen zijn er?

  • Van 19 tot en met 30 augustus voeren de nutsmaatschappijen werken uit op het kruispunt van de Kerremansstraat en de Molenstraat. Daardoor zal de Molenstraat op dit kruispunt onderbroken zijn tijdens de werken. In het weekend en na de werkuren (tussen 06.00u. en 18.00u.) is alternerend verkeer mogelijk in beide richtingen door tijdelijke verkeerslichten. Daarnaast stellen we de Clemenshoek tijdelijk open in beide richtingen, om zo de directe omwonenden een alternatief te bieden. Dit is een uitzonderlijke maatregel, voor deze uitzonderlijke situatie. De omleiding voor het doorgaand verkeer loopt via de 's Herenbaan-Pierstraat-Eikenstraat. Voetgangers en fietsers kunnen hun weg vervolgen langs 1 kant van de weg, dus hoeven geen omleiding te volgen. De Kerremanstraat is alleen bereikbaar voor plaatselijk verkeer en enkel via de Oude ’s Herenbaan en de Nachtegaalstraat.
  • Nadat het kruispunt Molenstraat-Kerremansstraat terug opengesteld wordt, verloopt het doorgaand verkeer in de Molenstraat terug normaal. In de Kerremansstraat geldt er dan omwille van de nutswerken enkelrichtingsverkeer van de Molenstraat naar de Bosstraat. Het doorgaand verkeer in de andere richting volgt een omleiding.
  • De haltes van De Lijn in de Kerremansstraat zullen tijdens de werken tijdelijk niet bediend worden. De Lijn volgt een omleiding.
  • De gevolgen m.b.t. de rioleringswerken vanaf november 2024 komen nog op deze pagina te staan.
  • Het kan gebeuren dat de Kerremansstraat voor een korte periode volledig afgesloten wordt voor dringende werken. Volg in dat geval de signalisatie. De 's Herenbaan zal dan tijdelijk opnieuw een tweerichtingsstraat worden.  

Waar wordt het afval verzameld?

Tijdens de nutswerken zijn er geen wijzigingen in de afvalophaling.

Vanaf de rioleringswerken in november komt er een afvalinzamelpunt, maar daarover volgt later nog informatie.

Raming investeringskosten

Kostprijs: 2.266.000 euro (excl. BTW)

  • Aandeel PIDPA/VMM: 1.525.000 euro
  • Aandeel gemeente Rumst: 473.000 euro
  • Aandeel gemeente Boom: 52.000 euro
  • Aandeel Provincie Antwerpen: 216.000 euro

Het lokaal bestuur heeft groen licht gekregen voor een subsidiëring, hierdoor moet het grootste deel niet meer door de gemeentekas betaald worden.


Grote openbare werken vragen jaren van voorbereiding. Er worden plannen opgemaakt, bijgestuurd en goedgekeurd. Er worden subsidies aangevraagd en bekomen. Noodzakelijke grondverwervingen werken vaak vertragend. Een groot openbaar werk duurt gemiddeld 7 à 8 jaar van voorbereiding tot uitvoering.

Foto's

Aangepast op: woensdag 11 sep 2024 om 14:31 uur
Naar top