Over dit project
Onderaan deze pagina vind je de presentatie van het infomoment op 10 juni 2025.
De werken vinden plaats in de Doelhaagstraat, Ekkersgatstraat en Kerkstraat. Ze zijn niet alleen gericht op een verbetering van de verkeersveiligheid en minder wateroverlast, maar zorgen ook voor meer toegankelijkheid, leefbare woonstraten en meer parkeerplaatsen voor de buurt.
Zo is het nu
Op het kruispunt Doelhaagstraat-Ekkersgatstraat passeert dagelijks heel veel verkeer (vrachtverkeer, woon-werkverkeer, sluipverkeer). De situatie is onveilig voor zwakke weggebruikers zoals fietsers. Het wegdek is verouderd, bovendien vinden bewoners (en hun bezoekers) van de Doelhaagstraat, Ekkersgatstraat en Kerkhofstraat moeizaam parkeerplaats in de buurt.
Verder staat bij hevige regenval het kruispunt Tuinwijk-Doelhaagstraat regelmatig onder water, tot zelfs in de woningen van de Tuinwijk. Een verbetering van de waterhuishouding dringt zich op.
TIP: bekijk dit korte filmpje over de heraanleg van de Doelhaagstraat-Ekkersgatstraat.
Hier willen we naartoe
Het lokaal bestuur pakt bovenstaande problemen aan. Er wordt een gescheiden riolering aangelegd om wateroverlast in de toekomst te vermijden. Door een nieuwe regenwaterafvoer onder de Ekkersgatstraat (richting de Oude Nete-arm) aan te leggen, daalt de druk op de riolering in de Tuinwijk. Daarnaast wordt het wegdek vernieuwd. Er wordt ook gewerkt aan een veilige fietsverbinding en fietsoversteek aan het kruispunt Doelhaagstraat-Kerkhofstraat.
Verkeersveiligheid
Er komt een veilige fietsverbinding en fietsoversteek aan het kruispunt Doelhaagstraat-Kerkhofstraat. De fietsverbinding zal later aansluiten op het fietspad van de Louis Van Cauwenberghweg. Het huidige fietspad in de Kerkhofstraat wordt vernieuwd en zal meer fietscomfort krijgen. Het kruispunt Doelhaagstraat-Kerkhofstraat wordt bovendien zo aangepast dat de rijrichting voor vrachtverkeer logischer wordt, zodat dit verkeer niet de Kerkhofstraat indraait
Waterhuishouding
Bij hevige regenval staat het kruispunt Tuinwijk-Doelhaagstraat regelmatig onder water, tot zelfs in de woningen van de Tuinwijk. Er wordt een gescheiden riolering aangelegd om wateroverlast in de toekomst te vermijden. Door een nieuwe regenwaterafvoer onder de Ekkersgatstraat (richting de Oude Nete-arm) aan te leggen, daalt de druk op de riolering in de Tuinwijk. Ook ecologische waterbuffers dragen bij tot de aanpak van wateroverlast.
24 extra parkeerplaatsen
Door een optimale combinatie van parkeren en groen, gaat het aantal parkeerplaatsen van 45 naar 69.
Toegankelijkheid
Er komen betere overgangen aan voet- en fietsoversteken.
Leefbaarheid van woonstraten en parkeergelegenheid
Nu hebben de Ekkersgatstraat en de vertakking ter hoogte van de Kerkhofstraat nog de breedte van dubbelrichtingsstraten. Die ruimte wordt benut bij de herinrichting van dit kruispunt. Infiltratie van hemelwater is voorzien en er wordt gewerkt met waterdoorlatende materialen. De straat wordt ingericht volgens de principes van een woonerf en er komt een ontmoetingspleintje.
Grote openbare werken vragen jaren van voorbereiding:
- Er worden plannen opgemaakt, bijgestuurd en goedgekeurd.
- Er worden subsidies aangevraagd en bekomen.
- Noodzakelijke grondverwervingen werken vaak vertragend.
- Voorbereidende werken aan de nutsleidingen worden gestart.
- De rooilijn wordt gematerialiseerd.
Tijdlijn
De voorbereiding van deze werken bracht heel wat administratieve stappen met zich mee:
- In 2016 werd opdracht gegeven tot het uitvoeren van een waterstudie. Hieruit kwam een oplossing voor de wateroverlast in de Tuinwijk.
- In 2017 werd de goedkeuring gekregen voor de subsidie van de Vlaamse Overheid. In totaliteit zal er 1.600.000 euro van deze werken gesubsidieerd worden.
- In 2018 werden de ontwerpplannen verfijnd.
- In 2021 werd er een bewonersvergadering gehouden. Opmerkingen en suggesties worden meegenomen naar het studiebureau.
- In 2023 werden de omgevingsvergunning en het aanbestedingsdossier opgemaakt.
- In 2025 startten de werken.
Fasering en timing
De werken startten na het bouwverlof, in augustus 2025. Ze verlopen in verschillende fases. We maken een onderscheid tussen rioleringswerken en wegenwerken, die elkaar telkens opvolgen:
Rioleringswerken
- Kerkstraat: augustus – september 2025
- Ekkersgatstraat – Kerkhofstraat: augustus – oktober 2025
- Doelhaagstraat: oktober – december 2025
Wegenwerken
- Kerkstraat: augustus – september 2025
- Ekkersgatstraat – Kerkhofstraat: oktober 2025 – juli 2026
- Doelhaagstraat: december 2025 – juli 2026
Eerst breekt de aannemer de bestaande verharding op en gebeurt de aanleg van de nieuwe riolering. Vervolgens komt er minderhindersteenslag en worden de huisaansluitingen op de riolering in orde gebracht. Daarna worden de boordstenen en de klinkers geplaatst en wordt het wegdek aangelegd. Tot slot volgen de wegmarkeringen, andere signalisatie en aanplantingen.
Stand van zaken
- Midden december 2025 - januari 2026:
- De rioleringswerken in de Doelhaagstraat zijn afgewerkt. De huisaansluitingen zijn bijna voltooid. In de loop van januari worden de voetpaden opgebroken en starten de voorbereidingen voor de aanleg van het wegdek.
Het deel van de Ekkersgatstraat tussen de Kerkstraat en de zij-arm naar de Kerkhofstraat is afgewerkt en wordt op het einde van de week van 15 december 2025 opengesteld.
In januari wordt gestart met de klinkerwerken op het plein.
Mobiliteit en verkeerscirculatie
Voetgangers en fietsers moeten geen omleiding volgen. Normaal gezien is er tijdens de werken een doorgang voor voetgangers en fietsers. Neem steeds de nodige voorzichtigheid in acht bij het passeren van de werfzone.
Openbaar vervoer: tijdens de werken volgen een aantal buslijnen van De Lijn mogelijk een omleiding. Check de routeplanner van De Lijn via delijn.be of de app van De Lijn. Hierin staat steeds de meest actuele reisinformatie. De halte in de Kerkhofstraat wordt tijdelijk niet bediend als de Kerkhofstraat en/of Doelhaagstraat onderbroken zijn.
Sinds de start van de rioleringswerken in de Kerkhofstraat is deze straat onderbroken. Vanaf het begin van de rioleringswerken in de Doelhaagstraat zal de Doelhaagstraat ook onderbroken zijn. Tegelijk gelden deze verkeersmaatregelen:
- Er werd een knip gemaakt aan het kruispunt Kromhoutstraat-Petrus Van der Taelenstraat. Op deze manier komt er via de Petrus Van der Taelenstraat een extra uitrijroute en minder verkeersdruk in de Bussestraat. Hierdoor kunnen automobilisten vanuit Rumst-centrum via de Kruislei-Petrus Van der Taelenstraat naar de N1 en via de Keelhoevestraat naar Terhagen- of Reet-centrum rijden. Het is evenwel niet mogelijk om langs deze weg de Kruislei of de Kromhoutstraat in te rijden.
- Het verkeer van bedrijven BETCA en ODTH wordt ontsloten via de Hoge Meentochtstraat.
Parkeren
Tijdens de week blijft de werf in de mate van het mogelijke toegankelijk voor bewoners zodat zij met de wagen de woning kunnen bereiken. We vragen de aannemer om, waar mogelijk, de toegang tot opritten tijdelijk vrij te maken zodat bewoners hun wagen kunnen verplaatsen. Tijdens de werkuren (van 6.30 uur tot 16 uur) is de werf echter moeilijk toegankelijk voor bewonersverkeer. Om veiligheidsredenen en om de voortgang van de werken niet te belemmeren, raden we bewoners aan om dan niet door de werfzone te rijden. We begrijpen dat dit problematisch is m.b.t. het parkeren en we vragen daarom om, waar mogelijk, in de ruimere omgeving te parkeren. De aannemer zal telkens tijdig en duidelijk communiceren wanneer er in de onmiddellijke omgeving gewerkt zal worden, zodat de bewoners zich hierop kunnen voorbereiden.
Afvalophaling
Er komen verschillende afvalinzamelpunten waar de bewoners hun diftarcontainers, PMD-zakken en papier en karton kunnen verzamelen. IGEAN komt het afval op deze punten ophalen.
Wanneer de Doelhaagstraat onderbroken is, zal er ook een afvalinzamelpunt zijn aan het kruispunt Tuinwijk/Doelhaagstraat.

