Ouders kunnen de kosten voor de opvang van hun kinderen tot 14 jaar fiscaal in mindering brengen. Ouders met een kind of jongere die een ernstige lichamelijke of verstandelijke beperking hebben kunnen dat ook. Om het bedrag te staven kunnen ouders aan jeugdwerkverenigingen fiscale attesten vragen. Deze worden aangeleverd door de gemeentebesturen die deze initiatieven erkennen.
Een vereniging kan zelf fiscale attesten opmaken en geven voor hun vakantieaanbod.
Luik 1
Bevestiging van gemeente Rumst dat het om een erkend jeugdwerkinitiatief gaat.
Luik 2
Dit deel vult de vereniging zelf in per kind en per periode.
Nieuw sinds 2023 is dat dit document ook door de verantwoordelijke van de vereniging ondertekend moet worden en dat het rijksregisternummer van zowel de ouder als het kind moet worden ingevuld.
Hierop staan volgende gegevens vermeld:
- volgnummer van het attest (kan ingevuld worden door de vereniging en dient louter voor eigen administratie)
- naam, voornaam en adres van de schuldenaar van de uitgaven
- rijksregisternummer van de schuldenaar
- de naam en voornaam van het kind
- rijksregisternummer van het kind
- de geboortedatum van het kind (alleen kinderen onder de 12 jaar, of kinderen of jongeren die een ernstige lichamelijke of verstandelijke beperking hebben)
- de periode waarin het kind werd opgevangen (de periode van het kamp, het weekend of de betaalde activiteit)
- het aantal opvangdagen
- het dagtarief (max. 14 euro per dag aftrekbaar)
- het totaal ontvangen bedrag
Niet alle kosten kunnen worden ingebracht. Standaard tellen de kampkosten of kosten voor uitstappen of weekends mee. Lidgeld kan niet worden opgenomen.
Verenigingsverantwoordelijken van erkende verenigingen krijgen het fiscale attest van de dienst Vrije Tijd.
De meeste erkende verenigingen versturen hun fiscale attesten naar de ouder(s) ergens vanaf maart van het lopende kalenderjaar met de informatie over de kampen van vorig kalenderjaar. Op die manier kunnen ouders dit nog tijdig inbrengen in hun belastingformulier. Ouders kunnen steeds contact opnemen met de vereniging om hierover meer informatie te vragen.
Alle info over de fiscale attesten kan je nalezen op de website www.vlaanderen.be/cjm/nl/jeugd/andere-diensten/belastingvermindering-voor-kinderopvang
Meer specifieke info over de fiscale attesten voor het jeugdwerk
Met specifieke vragen kan je contact opnemen met de dienst Vrije Tijd.
Een jeugdwerkinitiatief kan enkel fiscale attesten uitreiken aan ouders als:
- het jeugdwerkinitiatief erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd werd door de gemeente in het inkomstenjaar (voorgaand kalenderjaar).
- het deelnemend kind jonger was dan 14 jaar. Het deelnemend kind of jongere met een ernstige fysieke of mentale beperking was jonger dan 21 jaar.
- het gaat over de kostprijs voor vakantie- of opvangaanbod (niet over lidgelden).
Het aftrekbaar bedrag voor ouders bedraagt voor aanslagjaar 2022 maximum € 14,40 per dag.
Om als vereniging een fiscaal attest op te stellen neem je het document dat je van de Dienst Vrije Tijd gekregen hebt. Daar kan je jouw de twee luiken zoals hierboven beschreven downloaden en verder aanvullen. Van de ouder heb je nog volgende informatie nodig:
- volgnummer van het attest (kan ingevuld worden door de vereniging en dient louter voor eigen administratie)
- naam, voornaam, rijksregisternummer en adres van de schuldenaar van de uitgaven
- de naam en voornaam en rijksregisternummer van het kind
- de geboortedatum van het kind (alleen kinderen onder de 12 jaar, of kinderen of jongeren die een ernstige lichamelijke of verstandelijke beperking hebben)
- de periode waarin het kind werd opgevangen (de periode van het kamp, het weekend of de betaalde activiteit)
- het aantal opvangdagen
- het dagtarief (max. 14,40 euro per dag aftrekbaar)
- het totaal ontvangen bedrag
Erkende jeugdverenigingen met een eerstelijns jeugdwerkaanbod kunnen beide formulieren (luik 1 en 2) terugvinden op hun eigen uniek verenigingsportaal.