Evenementenloket

Start je online aanvraag via EagleBe

Een evenement aanvragen? Dat doe je vanaf nu via EagleBe

Een evenement of activiteit organiseren vraagt een goede voorbereiding en planning. Ben je wel in orde met de wetgeving en het politiereglement? Wat moet je doen om met de algemene veiligheid, brandveiligheid, verzekeringen … in orde te zijn?

Door de aanvraag voor jouw evenement in te dienen via het evenementenloket, krijg je een uitgebreid overzicht van je taken en verplichtingen als organisator. Als je voldoet aan alle verplichtingen, ontvang je van de gemeente een toelating.

Door je aanvraag kunnen we ook nagaan of je activiteit niet gehinderd wordt door andere evenementen, wegwerkzaamheden of andere werken en verbouwingen.

Vanaf 1 oktober lopen alle aanvragen via het systeem van EagleBe.

Wanneer heb je een toelating nodig?

Je hebt voor jouw evenement een toelating nodig als:
• jouw evenement plaatsvindt op openbaar domein (naast de openbare weg zijn dat ook openbare plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn zoals parken, parkings of pleinen)
• je op privaat domein (zowel binnen als buiten) een fuif of muziekoptreden organiseert dat publiek toegankelijk is (al dan niet met toegangsgeld).

Wanneer moet je jouw aanvraag indienen?

Voor grotere evenementen (meer dan 800 bezoekers) moet de aanvraag minstens 90 dagen vooraf gebeuren. Voor kleinere activiteiten of evenementen (zoals buurtfeesten) is de termijn 30 dagen. Dien jouw aanvraag dus tijdig in via het evenementenloket.

Evenementen die te laat aangevraagd worden, kunnen niet meer behandeld en dus ook niet vergund worden.

Hoe verloopt de aanvraag?

1. Maak een account aan via EagleBe via deze link.
Dat heeft heel wat voordelen: Je moet niet bij elke aanvraag alle contactgegevens opnieuw ingeven. Je kan in Eagle een deel van de aanvraag invullen en later verder aanvullen. Je kan ook steeds nagaan in welke stap jouw aanvraag zich bevindt. En je kan een eerdere aanvraag kopiëren om ze opnieuw te gebruiken bij de volgende editie van je evenement.

2. Via het evenementenloket EagleBe kan je je aanvraag indienen.

3. De dienst vrije tijd behandelt jouw aanvraag en verzamelt de nodige adviezen van de betrokken diensten.

4. De dienst vrije tijd brengt jou als organisator en de betrokken diensten op de hoogte van de beslissing. 

5. Als je activiteit goedgekeurd werd, kan je het gewenste materiaal van de uitleendienst aanvragen. Als je in aanmerking komt, kan je ook een subsidie voor buurtfeest of evenement voor het goede doel aanvragen.

Start je online aanvraag via EagleBe

Deel deze pagina

Openingsuren & contact

Vrije Tijd

adres
Koningin Astridplein 122840 Rumst
Tel. tel.
03 880 00 94
e-mail