De rode rem en veilige oversteekplaatsen
Zo is het nu
Stoppen aan een oversteekplaats, het lijkt de normaalste zaak van de wereld. Toch stoppen heel wat automobilisten niet meer aan een oversteekplaats. Zelfs niet als er een volledige klas staat te wachten om over te steken.
De overgang van zone 50 naar zone 30 valt niet altijd genoeg op. Ook wachtende fietsers vallen niet op. Hier wordt ingezet om dit te verbeteren.
Sommige oversteekplaatsen zijn niet logisch ingericht, dit willen we verbeteren.
Hier willen we naartoe
Als lokaal bestuur willen we de voetgangersoversteken op doorgangswegen in schoolomgevingen extra veilig maken. We gaan dit verwezelijken door de voetgangersoversteken van verkeerslichten met drukknop te voorzien. Bijkomend dienen deze verkeerslichten ook als rode rem. Bestuurders die zich niet aan de maximumsnelheid houden, komen voor een rood licht te staan. Verder willen we de achtergrond van een zebrapad van een blauwe kleur voorzien voor meer zichtbaarheid.
In de predikherenhoevestraat installeren we een wegversmalling net voor en het einde van de zone 30. Dit poorteffect geeft visueel het begin en einde van de zone 30 aan. Ook aan de fietsoversteekplaats is er een grotere wachtzone voor fietsers ingericht wat hen zichtbaarder maakt en dus veiliger is.
In de Rumstestraat worden de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers naast elkaar gebracht op één locatie. Dit zorgt voor een verhoogde veiligheid.