Coronapandemie

Zo was het

De COVID-19-crisis is een beslissend moment geweest voor Rumst. Ze heeft onze maatschappelijke verantwoordelijkheid onderstreept en ons geloof in de missie van het lokaal bestuur versterkt.

Tijdens de coronacrisis nam Rumst verschillende initiatieven om het welzijn van onze inwoners te beschermen.

Lokaal bestuur Rumst nam het voortouw in de organisatie van het pre-triagepunt aan AZ Rivierenland. Onze medewerkers stelden zich vrijwillig kandidaat om te helpen bij het onthaal en het poetsen in het pretriagepunt.

Er werd veel beroep gedaan op vrijwilligers: zij zorgden voor boodschappen, mondmaskers, vervoer, opvang voor kinderen, poetshulp, medische en logistieke hulp …

Er werd een inzamelpunt opgesteld voor het verzamelen van mondmaskers. We deelden mondmaskers uit aan kwetsbare inwoners.

Er werd extra communicatie gevoerd om de inwoners op de hoogte te brengen via een nieuwe webpagina, sociale media en e-mails. We zorgden via de actie 'Raam op Rumst' voor verbinding tussen onze inwoners.

De online bedrijvengids werd gelanceerd om onze lokale ondernemers te ondersteunen. Tijdens de coronacrisis namen we lokale maatregelen om ondernemers een duwtje in de rug te geven zoals de halvering van de maandelijkse concessievergoedingen en vertraagde aanslagbiljetten.

Kwetsbare inwoners kregen extra steun door onder meer voedselpakketten en anti-verveelmateriaal voor kinderen. We hadden oog voor onze kwetsbare kinderen en gaven ook hen de kans om thuis over een laptop en wifi-verbinding te beschikken, zodat ze zo weinig mogelijk leerachterstand opliepen. Voor de jongsten werd noodopvang georganiseerd.

We zijn onze dienstverlening blijven leveren en sloten onze diensten niet. Inwoners kunnen steeds bij ons terecht en op ons rekenen. De dienst burgerzaken paste zijn werking aan door de lancering van het werken op afspraak: ‘Je bent altijd de eerste in de rij’.

Hier willen we naartoe

Enkele initiatieven zijn ook na afloop van de coronacrisis gebleven, waaronder het werken op afspraak. 

Er is meer intergemeentelijke samenwerking met de buurgemeenten om initiatieven af te stemmen.

Het lokaal dienstencentrum Hof van Crequi breidt zijn diensten uit en wordt een echte ontmoetingsplek. Je kan er deelnemen aan activiteiten voor jong en oud en in het buurtrestaurant zal je kunnen genieten van een lekkere warme maaltijd.

Er is een buurtzorgwinkel waar men een keuze kan maken uit een beperkt gamma aan levensmiddelen en waar elke ouder kwalitatief en duurzaam babymateriaal kan ontlenen.

We werken met enthousiaste vrijwillige medewerkers om het lokaal dienstencentrum en de buurtzorgwinkel te laten draaien. We zetten in de toekomst nog meer in op vrijwilligers. 

De buurtzorglijn blijft luisteren naar de noden van onze inwoners en zoekt een passende oplossing bij vrijwilligers in de buurt. De buurtzorglijn is te bereiken via 03 844 86 72.

We stellen onze eigen werking in vraag en organiseren ons slimmer en digitaler in de toekomst met aandacht voor de betrokkenheid van al onze collega’s. Het organisatieplan is hiervoor onze leidraad.

Deel deze pagina

Openingsuren & contact

Secretariaat

adres
Koningin Astridplein 122840 Rumst
Tel. tel.
03 880 00 50
Fax fax
03 844 32 32
e-mail

Blijf je graag op de hoogte?

Schrijf je dan in voor onze digitale nieuwsbrieven die jou interesseren.

Ik wil de nieuwsbrief ontvangen