Een noodsituatie kan iedereen overkomen. Dan is het belangrijk om snel de juiste hulp te krijgen. Maar soms weet je niet goed wat te doen. De app 112 BE helpt je om snel contact te maken met de hulpdiensten.
In het filmpje zie je hoe de app werkt en waarom ze handig is.
Wat doet de app?
Met de app 112 BE kan je in België snel hulp vragen van de brandweer, ambulance of politie.
Je hoeft geen nummers te onthouden. Je kiest gewoon het juiste pictogram in de app.
De hulpdiensten blijven ook bereikbaar via vaste telefoon en gsm.
Waar ben je?
Als je niet weet waar je bent, helpt de app. Je locatie wordt automatisch doorgestuurd naar de noodcentrale.
Elke 30 seconden stuurt de app een nieuwe locatie. Zo kunnen hulpdiensten je sneller vinden.
Als je niet meer reageert, kunnen ze je telefoon laten rinkelen om je beter te vinden.
Chatten met de noodcentrale
Ben je doof, slechthorend of heb je moeite met praten? Dan kan je in de app kiezen om te chatten met de noodcentrale. Je stuurt dan berichten in plaats van te bellen.
Soms gebruikt de noodcentrale ook chat als bellen niet lukt. Bijvoorbeeld als er veel lawaai is of als je geen Nederlands, Frans, Duits of Engels spreekt. Berichten worden automatisch vertaald.
Let op: chatten duurt langer dan praten. Bij dringende hulp, zoals reanimatie, is bellen sneller en duidelijker.
Medische info vooraf
Bij je registratie kan je medische info invullen. Bijvoorbeeld: hartproblemen, allergieën, epilepsie of diabetes. De noodcentrale ziet deze info meteen en kan ze doorgeven aan de hulpdiensten.
Hoe installeer je de app?
Het duurt maar 112 seconden om de app te downloaden en te registreren.
- Ga naar de App Store of Google Play Store
- Zoek op “app 112 BE”
- Download en installeer de app
- Zet de app op je startscherm
- Vul je gegevens in (2 korte schermen)
Belangrijk
De app werkt alleen in België.
