Vanaf 1 augustus 2025 plaatst gemeente Rumst slimme camera’s in de dorpskernen. Zo willen we het zware vrachtverkeer uit de dorpen houden. Lees hier wat er verandert en wat het voor jou betekent.
(Elke inwoner van Rumst ontvangt eind juli een infobrochure in de brievenbus.)
Een slimme camera, ook wel ANPR-camera genoemd, herkent nummerplaten van voertuigen. De camera werkt in twee stappen:
- Hij leest de nummerplaat van elk voertuig dat voorbijrijdt.
- Hij vergelijkt die nummerplaat met lijsten, bijvoorbeeld om te controleren of het voertuig verzekerd is.
De slimme camera’s helpen om zware vrachtwagens uit de dorpskernen te houden. De camera’s controleren automatisch of een vrachtwagen in een bepaalde straat mag rijden. Vrachtwagens zonder toestemming worden geregistreerd en kunnen een boete krijgen.
Zo zorgen we voor:
- minder lawaai,
- schonere lucht,
- en veiligere straten.
De dorpskernen blijven wel bereikbaar voor:
- openbaar vervoer,
- hulpdiensten,
- landbouwvoertuigen (in Reet),
- en vuilniswagens van de gemeente.
- Inwoners krijgen meer rust en veiligheid in hun straat.
- Bedrijven met vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton moeten soms een andere route nemen. De camera’s controleren dit automatisch. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een boete.
Op de kaartjes hieronder zie je waar de slimme camera’s staan in de drie deelgemeenten.
Deelgemeente Rumst
Deelgemeente Terhagen
Deelgemeente ReetNee. De regeling geldt alleen voor doorgaand zwaar vrachtverkeer dat niet op de whitelist (lijst van vergunningshouders) van de gemeente staat.
Vrachtwagens die laden of lossen of voertuigen voor personenvervoer mogen nog steeds de dorpskernen in.
Je herkent het begin van een vrachtwagensluis aan het verkeersbord C3, met daaronder twee extra borden:
- “uitgezonderd -3,5 ton”
- “uitgezonderd vergunninghouder”
We plaatsen ook extra waarschuwingsborden op tijd, zodat chauffeurs van vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton nog een andere route kunnen kiezen.
Er is sprake van trajectcontrole als je minstens twee camera’s passeert.
Ja. Doorgaand verkeer is verboden, maar leveringen zijn toegestaan.
Als je met een vrachtwagen van +3,5 ton een adres binnen de zone moet bereiken om te laden of lossen, mag je de vrachtwagensluis gebruiken.
De camera’s meten de tijd tussen het passeren van de eerste en tweede camera:
- Is de tijd kort, dan wordt je nummerplaat geregistreerd.
- Is de tijd langer, dan gaat het om laden/lossen en wordt je nummerplaat niet geregistreerd.
De boete bedraagt 174 euro.
In deelgemeente Reet zijn landbouwvoertuigen van meer dan 3,5 ton vrijgesteld van de regeling. Je mag dus met een tractor, oogstmachine of mestwagen door de dorpskern rijden zonder vergunning en zonder boete.
We begrijpen dat landbouwers vaak via de dorpskern naar hun velden, loodsen of stallen moeten rijden.
1. Levering aan Aldi in Boom
- De leverancier (+3,5 ton) komt van de E19 in Kontich.
- Hij mag niet door het centrum van Reet rijden (zoals via Eikenstraat of Molenstraat). Op deze route passeert hij twee ANPR-camera’s van de trajectcontrole.
- Toegestane route: via Pierstraat → A12 (N177 Antwerpsestraat) → 's Herenbaan naar Aldi.
- Terugweg: via dezelfde route, dus niet via Reet centrum.
2. Levering aan Carrefour in Reet
- De leverancier (+3,5 ton) komt van de E19 in Kontich.
- Hij mag niet door het centrum van Reet rijden (zoals via Eikenstraat of Molenstraat). Op deze route passeert hij twee ANPR-camera’s van de trajectcontrole.
- Toegestane route: via Pierstraat → A12 (N177 Antwerpsestraat) → 's Herenbaan naar Carrefour.
- Terugweg: via dezelfde route, dus niet via Reet centrum.
3. Levering aan Wienerberger in Rumst (Nieuwstraat)
- De leverancier (+3,5 ton) mag niet via Boom en Terhagen rijden.
Terhagen is verboden voor doorgaand vrachtverkeer. - Hij mag wel via Rumst centrum rijden, bijvoorbeeld als hij van de E19 komt.
- Terugweg: via Catenbergstraat → Hollebeekstraat → Hoge Meentochtstraat → ...
Downloads
- Folder ANPR-camera's19,9 Mb pdfDownloaden

