Vanaf 1 augustus 2025 weert Rumst doorgaand zwaar vrachtverkeer
Vanaf 1 augustus 2025 installeert gemeente Rumst slimme camera’s en pakt de vrachtwagendruk in de dorpskernen aan.
Wat is een slimme camera? Je hebt er al van gehoord in het nieuws en andere media, de slimme camera. Maar wat doet een slimme camera nu juist?
Een slimme camera of ANPR (automatic number plate recognition - automatische nummerplaatherkenning) werkt in 2 stappen. Eerst en vooral leest hij elk kenteken dat geregistreerd wordt bij het voorbijrijden van een camera en vervolgens wordt deze info gelinkt aan lijsten met kentekens. Deze lijsten omvatten onder andere info over de geldigheid van de verzekering van een (vracht)wagen.
Waarom installeren we slimme camera’s? De gemeente zet slimme camera’s in om zwaar vrachtverkeer uit de dorpskernen te weren. Deze technologie herkent kentekens en controleert automatisch of voertuigen toegang hebben tot bepaalde gebieden. Vrachtwagens zonder ontheffing worden geregistreerd en indien nodig beboet. Op die manier beperken we ongewenst doorgaand vrachtverkeer, zonder de bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer of hulpdiensten te belemmeren.
De dorpskernen blijven steeds toegankelijk voor het openbaar vervoer, de hulpdiensten, landbouwvoertuigen (in deelgemeente Reet) en voertuigen in functie van huisvuilophaling in opdracht van de gemeente.
Voor inwoners betekent dit meer rust, schonere lucht en een veiliger straatbeeld. Voor bedrijven met vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton betekent dit dat ze mogen sommige routes niet meer mogen gebruiken. Chauffeurs zullen dus andere, toegestane wegen moeten volgen. De camera’s controleren dit automatisch. Overtredingen worden geregistreerd en kunnen leiden tot boetes.
Waar staan de ANPR-camera's in onze gemeente? Hieronder kan je plannetjes van de 3 deelgemeenten vinden, met daarop de locaties van de camera's.
Deelgemeente Rumst
Deelgemeente Terhagen
Deelgemeente Reet
Enkel voor doorgaand zwaar vrachtverkeer dat niet op de whitelist ('vergunningshouders') staat van de gemeente. Personenvervoer en vrachtverkeer dat laadt en lost, vallen niet onder deze regeling.
Het begin van de vrachtwagensluis herken je door het verkeersbord C3 met onderborden ‘uitgezonderd -3.5 ton’ en ‘uitgezonderd vergunninghouder’. Ervoor kondigen we de vrachtwagensluis ook op tijd aan met extra verkeersborden. Zo kies je als bestuurder van een voertuig +3.5 ton op tijd een andere route.
Minimum 2 camera’s.
Ja, alleen doorgaand vrachtverkeer is niet meer toegestaan binnen de zones. Als jouw bestemming op de route van een vrachtwagensluis ligt, dan heb je met je voertuig van +3,5 ton wel toegang. Laden en lossen op een adres binnen het traject van de vrachtwagensluis is dus toegelaten. De tijd waarbinnen een vrachtwagen de camera’s passeert wordt gemeten. Indien de tijd kort is wordt de nummerplaat gecapteerd; indien de tijd langer is niet.
De boete bedraagt 174 euro.
In deelgemeente Reet zijn landbouwvoertuigen van meer dan 3,5 ton vrijgesteld van de nieuwe regeling.
Landbouwvoertuigen zoals tractoren, oogstmachines en mestwagens mogen deelgemeente Reet blijven inrijden. Je hoeft hiervoor geen speciale ontheffing aan te vragen en je zal niet beboet worden als je de camera’s voorbijrijdt. Dit omdat we beseffen dat landbouwers vaak niet anders kunnen dan via de dorpskern naar hun velden, loodsen of stallen rijden.